Otse põhisisu juurde

"Julie Hagen-Schwarz. Eesti esimene naiskunstnik = the first Estonian female artist : die erste Künstlerin Estlands"

Tartu Kunstimuuseumi poolt välja antud nii kunsti-, eluloo- ja ajalooraamat üheskoos äratas mu tähelepanu mitte ainult huvitava pealkirja (teemaga), vaid ka kauni köite tõttu. 
Kas te teadsite, kes oli Eesti esimene naiskunstnik? Kui ei, siis nüüd on võimalus temast lugeda ja tutvuda raamatu vahendusel tema loodud kunstiga. 
Julie Hagen-Schwarz on meie kunstiajaloos ainukordne naiskunstnik. Kuna 19. sajandil Eestis tegutsenud naiste vastu on ikka huvi üles näidatud ja neist rohkem teada tahetud, siis Julie Hagen-Schwarzi käekäik pakub huvi mitte ainult kunstiajalooliselt, vaid ka ajaloolises mõttes laiemalt. 
Raamatust saame aimu, millised võimalused olid 19. sajandil hariduse omandamisel sakslastest vähemuse hulka kuulunud naistel. Kuidas suhtuti naiste kunstiõpingutesse ja mida eeldati tolle aja tütarlastelt arvestades nende positsiooni. 
Julie Hagen-Schwarzi loo muudabki erakordseks see, kuidas ta sai jagu ühiskondlikest, kultuurilistest ja poliitilistest takistustest oma kunstnikuteel. 19. sajandi alguses polnud naiste professionaliseerumine alanudki. Üleüldse oli kõrgete kunstidega tegelemine välistatud. Naiste lootust saada iseseisvaks kunstnikuks nähti luuluna. 
Et natukenegi olusid mõista, annab raamat meile teada, et enne 1850. aastaid puudusid tüdrukutele ja naistele mõeldud professionaalsed joonistuskoolid. Joonistamist tuli õppida eraõpetajate käe all, kuid ainult mõned üksikud neist nõustusid naisi õpetama. 19. saj keskel toimus küll tüdrukute hariduses edasiminek, kuid siiki jäi koolisüsteemis kõrgeimaks võimaluseks guvernandi eksam, mida peeti ametlikult tunnustatud alternatiiviks abielule. 
Julie Hagen-Schwarz oli niisiis naine, kelle anne otsis väljundit mitu põlvkonda varem, kui lubati naisi Kunstide Akadeemiasse, et saada professionaalseteks kunstnikeks. Siiski sai Julie Hagen-Schwarzist esimene Balti provintsidest pärit naine ja üleüldse teine naine Vene keisririigis, kes valiti Peterburi Kunstide Akadeemia liikmeks. 
Tahaksin veel raamatut tutvustades öelda, et Julie Hagen-Schwarz maalis väga palju portreesid Tartu Ülikooli teadlastest. Mitmete tartlaste välimus on meile tuttav just tema loomingule. Üks nendest, kelle me tänu tema maalidele visuaalselt kõik ära tunneme, on Karl Ernst von Baer. 
Hagen-Schwarzi loomingust on hästi teada Tartu Ülikooli kirikusse maalitud altarimaal “Kristus ristil”(1894). 
Raamat pakub huvi kõigile, kes on huvitatud Eesti kultuuriloost. Raamatus on tekstid ka saksa ja inglise keeles.

Tartu 2018

Kommentaarid